Why You Can Trust Us?

> 20 Years Experience

> 20,000 Completed Therapies

Modern & Comfortable Place

 

Onco Life Article 6: Hidayatul Akmal Ahmed

 

Hidayatul Akmal Ahmed

Onco Life Center Media Article 6

Hidayatul Akmal Ahmed

hidayatulakmal@hmetro.com.my

 

(Mailto :)

Kajian meninjukkan lima hingga 10 peratus kanser adalah jenis keturunan kerana beriakunya kerosakan pada gen (unit warisan) atau dikarali sebagai mutase gen.

Kanser payudara dan ovari antara kanser keturunan yang banyak dijalankan kajian,dan ia bole diwarisi secara domnan kepada ahli keluurga generasi yang seterusnya.

Mutasi gen BRCA1 dan BRCA2 boleh menyebabkan seseorang cenderung mendapat kanser payudara dan ovari pembawa mutase gen BRCA mempunyai risiko yang sangat tingi untuk menghidapi kanser payudara dan ovari berketurunan berbanding dengan populasi umum.

Antara golongan yang berisko menjadi gonogan pembawa mutase gen BRCA adalah mreka yang mempunyai ahli keluarga dan saudara terdekat yang menghidapi kanser payudara sebelum umur 40,sama ada dari pihak ibu atau bapa,kanser ovari,kanser pada kedua-dua payudara, kanser payudara lelaki atau eamai saudarmara yang menghidapi kanser payudara, kanser pancreas asrta kanser prostat

Melalui semakan Sejarah kanser keluarga secara teliti, individu yang berisiko menjadi pembawa mutase gen BRCA dapat dikenai pasti setetusnya dirujuk untuk kaunseling genetic dan ujan genetic Doktor pakar kemudian boleh membantu mereka untuk menjalarikan rawatan mencegah risiko kaser yang sepatutnya.

Menurut presiden empowered,Persatuan Kanser Advokasi Malaysia dan juga Pakar Onkologi, Dr Christina Ng Van Tze,melalui kempen dan program kersedaran, rakyat Malaysia pembawa mutase gen BRCA atau mutase gen yang lain akari lebih proaktif dalam usaha menurunkan risiko menghidap kanser, mengambi langkah  seperti malkukan pemeriksaan berkala bagi mengurangkan impak kanser berketurunan berkenaan.

Kempen ini sememangnya bermatlamat untuk meningkatkan kesedaran rakyat Malaysia terhadap kanser payudara dan berketurunan serta membawa impak postif terhadap kehidupan rakyat Malaysia.

“Pendekatan Empowered dalam membawa mesej kesedaran kanser payudara dan ovari berketurunan adalah melalui aktiviti kreatif bertujuan memberi pengalaman pengetahuan yang senang serta membekalkan jawapan kepada rakyat Malaysia mengenai Kanser,” Katanya ketika merasmikan kempen kanser payudara dan ovari berketurunan 2016 oleh persatuan Kanser Advokasi Malaysia (The Cancer Advocacy society of Malaysia) Empowered di pusat beli-belah Paradigm Mall Petaling Jaya baru-baru ini.

Kempe yang bertemakan ‘semak gen, lawan kanser’ bertujuan meningkatikan kesedaran rakyat Malasyia  mengenai risiko kanser payudara dan ovari berketurunan (Hereditary Breast & Ovarian Cancer, HBOC) Golongan yang berisko adalah indvidu yang mempunyai seraja keluarga dan saudara mara yang menghidapi kanser.

Empowered iatu badan bukan kerajaan (NGoo) akan meneruskan inisatif bagi meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai kesitahan terutama kanser serta menyokong usaha pembangunan danpenyelidikan dalam perubatan.

 

 

What our patients say in Google review:

Make an Appointment

Receive useful tips from Dr Christina Ng Van Tze about Cancer ×

Booklet General Booklet